"De wereld van de ICT ondernemer is de mooiste die er is"
Innocision bestaat 10 jaar! Ter gelegenheid daarvan blikten we terug op 10 jaar Innocision met een van de oprichters: Rik van Nieuwkerk. Rik vertelde ons over zijn visie op het ICT ondernemerschap. Hij deelde zijn passie voor technologie en deed uit de doeken hoe belangrijk geloof en vertrouwen in jezelf, je team en je relaties voor hem zijn.
Bio: Rik heeft na zijn technisch computerkunde opleiding een commerciële rol vervuld in de industriële automatisering. Daarna heeft hij een softwarebedrijf opgericht en een aantal jaren later verkocht. Vervolgens is hij een periode commercieel actief geweest in consultancy van technische software engineering. Daarna startte hij weer als ondernemer in ditzelfde vakgebied. Na deze onderneming verkocht te hebben, richtte hij met Bart Weekhout Innocision op. Een WBSO-dienstverlener voor ICT ondernemers.
Rik: Indertijd werd de WBSO regeling verruimd en konden softwarebedrijven gebruik gaan maken van deze regeling. Het is alleen niet eenvoudig om in een softwareproject aan te geven waarom het R&D is. Daarvoor staken Bart en ik de koppen bij elkaar. Ik met mijn softwaretechnische achtergrond en hij met zijn kennis van de regeling.

Waar ben je het meest trots op uit de afgelopen 10 jaar?
Rik: Het vieren van successen vinden we belangrijk bij Innocision. De momenten dat we onze 100e en 200e klant konden verwelkomen hebben we groots gevierd. Daarnaast vind ik leuk om te merken dat het goed blijft lukken samenwerkingen aan te gaan met startende ICT ondernemers. Tegelijkertijd hebben we een imago van kwaliteit en vakkundigheid weten te bereiken. Hierdoor weten ook grotere, meer gevestigde ICT partijen hun weg naar ons te vinden.

Wat houdt een gemiddelde ICT ondernemer bezig volgens jou?
Rik: Een startende software onderneming lukt het vaak goed de eerste paar klanten te vinden. Dan volgt er vaak een fase dat de propositie onder druk komt te staan. Er wordt geworsteld met de vraag: moet het product specifieker of generieker worden? En: wordt productontwikkeling of dienstverlening de focus? Ook kan onder de oprichters een discussie ontstaan over het ambitieniveau. Is snelle schaling het doel? Of is het beheersbaarheid op de lange termijn?
"Techniek verbinden met commercie:
Alleen samen kun je schaalbare concepten verzinnen."
Wat zou je ze willen adviseren?
Rik: Na een poosje ondernemen heeft een product een zekere installed base en een omvangrijke code base waarin architectuur keuzes zijn gemaakt. Veelal zijn er onderdelen uit de technology stack die aan vervanging toe zijn. Het snel inspelen op vragen in de markt of het doorvoeren van structurele technische verbetering wordt daarom steeds moeilijker. De enige weg is stapsgewijze doorontwikkeling en dit vraagt uitstekend team spel tussen commercie en techniek. Zo ben je in staat aan de hand van een roadmap planmatig zowel klantwensen in te vullen als onder de motorkap verbeteringen doorvoeren.
"Als IT ondernemer is echte belangstelling en betrokkenheid bij de techniek nodig om ontwikkelaars te vinden en houden."
Er is altijd een tekort aan ontwikkelaars, maar het wordt hoe langer hoe erger op de arbeidsmarkt. Wat zou je een ICT ondernemer hierin adviseren?
Rik: Ontwikkelaars zijn over het algemeen honkvast, maar ze hebben net als iedereen waardering nodig. De weg naar het hart van de ontwikkelaar is via de inhoud. Het probleem is dat techniek niet voor iedere ondernemer makkelijk te begrijpen is. Dit ontslaat je niet om je stinkende best te doen om dit wel te proberen. Het gaat hierbij om echte belangstelling voor en betrokkenheid bij werk. In het begin misschien moeilijk maar hoe meer je weet hoe makkelijker het wordt.
"Technologie is dé driver van vooruitgang."
Wat zijn voor jouw persoonlijk belangrijke drijfveren?
Rik: Technologie is dé driver van vooruitgang en ik vind de softwarewereld de mooiste die er is. Ik heb het gevoel IT technische concepten snel te begrijpen. Dat zie ik ook terug in de rest van ons team. Iedereen heeft veel voorstellingskracht en de wil om een technisch concept echt te begrijpen. Verder geven dagelijkse gesprekken met ontwikkelaars mij het gevoel dat ik heel dicht op de ontwikkeling sta. Zo volgen we trends en ontwikkelingen in de technologiestack en kunnen we samen met onze klanten filosoferen over de technische implementatie daarvan. Door nu 10 jaar hiermee bezig te zijn kun je zien hoe onze klanten zich hebben ontwikkeld. We zijn als het ware samen opgegroeid en dat is geweldig om mee te maken in een steeds veranderend tijdsbeeld van de technologie.